Välj en sida

Amazon började som en nätbokhandel. Efter att ha expanderat till hemelektronik, film, tv-spel med mera tog företaget ett stort steg när de nyligen köpte den amerikanska livsmedelskedjan Whole Foods. Det handlade inte bara om att ge sig in i en ny bransch, utan även om att på allvar börja arbeta via fysiska butiker.

Enligt den ledande franska dagstidningen Le Monde är Amazon på jakt efter 15 butiker i Frankrike, som kan användas till deras kassafria butikskoncept Amazon Go. Men vad är Amazon Go och varför har de svårt att komma över butiker i Frankrike?

 

Inte som vanlig självutcheckning

Man kan säga att Amazon Go är en mer utvecklad version av kassafria butiker. Idag finns det många butiker där du själv checkar ut dig; scannar varorna och betalar med kort. Skillnaden är att Amazon Go tar det ett steg längre. Du checkar in dig i butiken med en app i din smartphone. Sedan plockar du varor och går ut. Det du köpt dras från ditt Amazon-konto; avancerade datasystem i butiken känner av vad du plockat med dig. Systemet provas just nu i verkligheten, i ett antal butiker i Seattle nära Amazons huvudkontor.

Satsningen på Amazon Go har dock mötts med ett svalt intresse i Frankrike. I dagsläget har ingen velat sälja butiker till eller samarbeta med företaget. Det finns inga officiella kommentarer, men det går att – utan att bli alltför konspiratorisk – tänka sig ett par förklaringar.

 

Problem med etableringen

Parat med Amazon Go finns också möjligheten att plocka upp nätköp från Amazon i en servicepoint. Handla din mat och plocka upp dina böcker samtidigt. Kanon! Men samtidigt är det så att särskilt de större livsmedelsbutikerna säljer annat än bara livsmedel. Som böcker, till exempel. Så varför släppa in en konkurrent i butiken?

En annan del är att betalningen slussas via Amazon. Och för många butikskedjor är konsumentkrediter en viktig intäktskälla. Det är inte säkert att de är villiga att överlåta eller ens dela denna tjänst med en utomstående partner.

En tredje del är just Amazons köp av Whole Foods, som gjort företaget till en storspelare på den amerikanska matmarknaden. I de flesta länder domineras livsmedelshandeln av några få jättar – precis som i Sverige. Att ge en konkurrent med stora finansiella muskler ett insteg på marknaden är kanske inte helt aptitligt.

 

Källor:
www.di.se
www.businessinsider.com