Välj en sida

Peter Watz, som driver bland annat grillbloggen.nu, är en av Sveriges ledande experter på att grilla. Vi intervjuar honom lämpligt nog en fredag i maj; den första värmande solen visar sig och allt fler har plockat fram grillen.

Förutom att driva företag och blogg är Peter även administratör i Weber-Grillklubbens facebook-grupp, en grillklubb och gemenskap som arbetar precis som Svenska Grillfrämjandet under ledorden Fire, Food, Friendship, Fun och har över 12 000 medlemmar.

 

En lätt släng av pyromani.

Så när började då intresset för att grilla?

– Egentligen började det hela med en fascination för eld. Jag älskade tändstickor och doften av kol. Byggde som barn till och med snögrottor för att kunna leka med elden. Hade jag inte blivit grillare, hade jag nog blivit pyroman, skrattar Peter.

Många tycker det är roligt och gott att grilla, även om vad och hur vi grillar såklart förändras över tid.Men det är långt ifrån alla som blir grillgurus. Kan du berätta om din väg dit?

– Det hela började med att jag blev känd som grillentusiast i kompiskretsen. Efter ett tag började de ställa frågor om råvaror, tekniker, utrustning – ja allt som har med grillning att göra och det var då jag startade grillbloggen.nu.

 

Ett familjeprojekt som växt.

För drygt fyra år sedan bestämde han sig för att skapa grillbloggen.nu, som idag är hans huvudsakliga kanal. Det var – och är – huvudsakligen ett sidoprojekt, som Peter driver tillsammans med frun Sarah och sonen Philip (14 år). Den fjärde familjemedlemmen, dottern Kate (16 år) delar inte sin fars grillpassion fast njuter gärna av maten och sällskapet. Och det skadar inte att ha tonåringar i familjen om man ska lyckas i sociala medier – det är Philip som fotar, filmar och klipper till bloggen. Peters fokus är att grilla och att skriva.

– Sedan min bevakning av Grillmästarna i TV 4 har bloggen tagit rejäl fart de senaste tre åren och innebär nästan dygnet-runt-arbete från mars till juli.

Men det är inte absolut inte hela historien. Som föreläsare, utbildare, konsult och egenföretagare inom marknadsföring, vet han hur man lyckas på sociala medier.

– För det första kräver såklart både blogg och andra kanaler – som Facebook – nytt och intressant material. Och det är tydligt att Facebook i högre grad kräver nytt och färskt material. I år har vi också startat en YouTube-kanal, världens andra största sökmotor. Men det är bloggen som är navet och platsen där jag får mest delningar.

 

Peters åtta tips för sociala media.

Vi ber honom dela (ingen vits avsedd) sina bästa tips för att lyckas med en blogg.

1. Känn målgruppen. Det gäller att pröva sig fram och lyssna av sin målgrupp. Det är också en balansgång med hur mycket man kan lägga upp om olika saker,vilket tonläge som funkar med mera. Peters målgrupp är intresserade av nya produkter, för grill är en materialsport. Förra året var stekskivan het. Nytt för i år är pelletsgrillen. Något annat som trendar är att matproducenterna tar fram produkter som är svåra att misslyckas med på grillen.

2. Döp bilderna rätt. Säg att ”grillkrydda” och ”smaksättning” är något du vill förknippas med och att du jobbar på Solina. Döp bilden till ”grillkrydda_ smaksattning_solina_1.png” Nästa bild döper du till samma sak men med 2 på slutet. Och så vidare. Ett bevis för att det fungerar: Peter ligger på första plats när man söker efter t.ex. ”grillbriketter”.

3. Samarbeta. Såklart inte med direkta konkurrenter, men om du säljer grillkrydda och någon annan har ett bryggeri, varför inte låta dem länka till dig så länkar du till dem. Det fungerar om bägge sajterna har gemensamt ämne, t.ex. matlagning eller grillning. Att länka till en pokersajt hjälper inte, det kan till och med bli sämre resultat.

4. Var generös. Peter ger till exempel tillåtelse att använda bloggens bilder på andras sajter/kanaler, under förutsättning att de länkar till Grillbloggen.nu. Företaget som lånar bilden sparar pengar på fotografering och du vinner förtroende eftersom Google rankar bloggen högre när du paras ihop med andra relevanta sidor eller bloggar.

5. Sätt inte ut datum för publiceringen på blogginlägg. Något som skrevs för tre år sedan kan vara precis lika relevant i dag som då. Det tar också tid att få spridning så ha tålamod. En av Peters absolut mest lästa och spridda inlägg över är tre år gammalt.

6. Timing. Peter har testat och kommit fram till att hans läsare gillar och delar mest mellan kl 19 – 21. Timingen är viktig för omedelbar spridning på sociala medier.

7. Inse verkligheten. Det kräver mycket research, studiebesök, fotografering, filmning, bildbehandling, klippning, skrivande och korrekturläsning. Peter själv bestämde sig för att arbeta med film när han märkte att visningar på Facebookgick ner eftersom företaget – för att ta upp konkurrensen med Youtube – började premiera rörligt. Inspirerad av Casey Neystat, en känd vlogger(”videobloggare”) bestämde sig Peter för att satsa på rörlig bild. Det visade sig dock alltför tidskrävande att vlogga varje dag, istället har han använt FacebookLive. Upp till 8000 personer ser inläggen. Nu lägger Peter upp filmer regelbundet som redigeras och fixas för att få ännu bättre kvalité än livesändningar.

8. Var trovärdig och relevant till dina läsare/målgrupp. I grillvärlden går tändvätska inte ens att skämta om. Att skriva om att man gillar den är ett klassiskt nybörjarmisstag i grillforum. Det ger inget bra bemötande och du får ingen respekt.
– Tack vare bloggen och andra sociala medier har jag fått möjligheter jag aldrig annars skulle fått. Det har blivit många positiva upplevelser, nya vänner, spännande uppdrag, inbjudningar och inte minst egen uppmärksamhet.

Peter har bland annat genomfört välgörenhetsgrillning för Charity of Food, en organisation för hemlösa, utsatta och ensamma människor. Han har grillat på Postkodlotteriets Richard Sjöbergs bröllop och kärleksdagen året efter och varit med i två tv-avsnitt av Chevaleresk tillsammans med Måns Zelmerlöf, och Alexander Wiberg.

Publiciteten kring detta ger honom i sin tur nya förfrågningar – en god spiral.

 

Grundtips för godare grill.

Men låt oss inte glömma grundsyftet med Grillbloggen.nu, att få flintasteksgrillaren att köpa bättre och andra råvaror och att lära sig grilla bättre.  Lämna tändvätska och färdigmarinerat, att sluta grilla före glöden har tagit sig och bränna maten med för mycket kol. Så vilka är då Peters bästa grilltips?

1. Arbeta med en grill som har lock (det är inget regnskydd) så att värmen kommer från ovansidan också.

2. Skaffa en ordentlig digital grilltermometer. Då får du laxen perfekt istället för lite för torr och kycklingen saftig utan att bli magsjuk. 5 grader för varmt eller för kallt gör stor skillnad.

3. Använd ordentliga grillhandskar, (själv använder Peter svetshandskar) – då bränner du dig aldrig.

4. Jobba med smaksättningen. Salt och peppar kan räcka om råvarorna är riktigt bra. Annars, använd torra kryddor en så kallad rubb istället för oljebaserade marinader. Olja brinner bra och vi vill inte elda under råvarorna vi grillar.

5. Ha gärna två grillar, en kol och en gasol. Med gasol är den klar på fem minuter, passar perfekt en hektisk vardag. Gasolen är dessutom mer miljövänlig då du stänger av värmen direkt efter du grillat. Kolen tar längre tid, men upplevelsen är festligare och doften så mycket godare vilket passar bättre till helgen och till fest.

 

15 grillar är inte nog.

Vi har hört att du har 15 grillar?

– Ja, det har blivit en del grillar. Det beror på två saker. Dels har jag grillar för olika syften. Bullet smoker för att röka ribs, kyckling, pulled pork med mera. Sedan har jag två grillar jag använder på events och en välisolerad keramisk grill för vintersäsongen. Dels slänger jag aldrig en grill, så jag har ett helt gäng med picknickgrillar.
Men trots det planerar du att bygga en ny, stor utegrill?

– Det stämmer att årets stora projekt är att bygga ett nytt och större utekök, bättre anpassat till vårt allt blåsigare klimat. Här ska vi verkligen tänka på att få det skyddat, och få rätt ljus för film och foto. Det blir mer av en grillstudio än ett schysst ställe att grilla och korka upp vinet.