Välj en sida

I september gick årets upplaga av Livsmedelsdagarna av stapeln. Det övergripande temat var ”ska vi ha stora eller små livsmedelsföretag?”, vilket också kryddades med en hel del om mötet mellan mat och teknik. Och det är ju ett aktuellt tema. Den nya generationen millenials gillar det småskaliga och nära samt är dessutom den mest uppkopplade generationen någonsin.

 

Småskaligt är stort

Vurmen för det småskaliga ser du överallt. Inte bara genom gårdsbutiker, bondens marknad, mikrobryggerier med mera utan även genom att många stora företag idag leker små. Till exempel genom att utforma förpackningar som ser ut att komma från ett litet, hantverksmässigt företag eller välja produktnamn som låter små (”gårds-”, ”fäbod-”). Det här är inte så konstigt. Under Livsmedelsdagarna genomfördes en löpande undersökning av de 300 deltagarnas antaganden och åsikter av framtiden: Över två tredjedelar tror att det småskaliga kommer att växa. Eller åtminstone det som ser ut att vara småskaligt.

 

Digitaliseringen ökar

När det gäller mat och teknik, presenterades bland annat två intressanta, Internetbaserade tjänster. Foodtruster.se är ännu i sin linda, men konceptet är en oberoende sajt där privatpersoner betygssätter alla möjliga typer av dagligvaror från ett bredd utbud av leverantörer. Ungefär som Amazons besökarbetyg på böcker, fast inom mat och dryck. När den får fart, kommer den säkert att påverka vad som köps – och dessutom ge olika kändistyckare en match. Inte minst när konsumenten står i butiken och enkelt kan plocka fram appen.

Karmalife däremot är i full gång. Sajten utgår från insikten att en tredjedel av all mat i världen slängs. I Sverige slänger vi knappt 500 000 ton, eller cirka 50 kg per person. Även om drygt hälften kommer från privatpersoner (28 kg/person), kommer resten från handel, restaurang och storkök. Idag finns det över 400 restauranger och butiker som lägger ut erbjudanden via Karmalife, istället för att slänga ätbar mat.

 

Branschens egna åsikter om branschen

Under Livsmedelsdagarna genomfördes en undersökning där deltagarna fick ta ställning till nio olika frågor.

Vad tror du ökar mest i framtiden, storskaligt eller småskaligt?

Vad är småskalig livsmedelsproduktion för dig i ett eller två ord?
”Närhet”, svarade flest. Därefter kom ”hantverk”, ”genuint” och ”lokalt” med ungefär lika många svar vardera.

Kommer vi att dricka mest mjölk eller vegetariska drycker inom tio år?

Kommer du att ha en robot som arbetskamrat inom tio år?

Vad är food tech för dig i ett eller två ord?
Det klart vanligaste ordet var ”innovation”.

Kommer hälften av hushållen att sakna kök 2050?

Kommer GMO att bli mer accepterat 2030?.

Kommer vi att ha fler, färre eller lika många livsmedelsbutiker om tio år?

Kommer samverkan mellan stora och små företag att öka, minska eller vara kvar på samma nivå 2030?