Välj en sida

1. Chili

Capsaicin som finns i chili hjälper till att öka ämnesomsättningen.

2. Vatten

Vatten skyndar på viktminskningen och ökar ämnesomsättningen. Det sköljer även bort gifter och salt från kroppen. Kallt vatten sägs vara bättre eftersom kroppen måste jobba för att värma upp det kalla vattnet innan det når resten av kroppen. Detta höjer ämnesomsättningen ännu mer.

3. Grönt te

Koffeinet i grönt te ökar ämnesomsättningen och innehåller även EGCG (en antioxidant), som stimulerar nervsystemet och som hjälper till att förhindra cancer.

4. Grapefrukt

Vattenrika frukter, som grapefrukt, “späder ut” kalorierna. Det reducerar även insulinet, detta hjälper kroppen att processa maten snabbare och mer effektivt. Det är också en god källa för Vitamin C.

5. Broccoli

Broccoli har hög vitamin C halt och även kalcium. Dessa två arbetar tillsammans med att hjälpa kroppen att bränna kalorier snabbare och mer effektivt. Kalcium aktiverar även ämnesomsättningen, och C-vitamin hjälper till att absorbera mer kalcium. Broccoli är också bra för immunförsvaret. Den innehåller även vitamin A, folsyra och fiber.

6. Fettsnål yoghurt eller grekisk yoghurt

Yoghurt är fullt av kalcium och protein som ger energi och hjälper till att bygga muskelmassa.

 7. Lax

Lax har högt omega-3, vilket hjälper till att öka ämnesomsättningen.

8. Protein

Protein som finns i kyckling, kalkon och magert kött tar mycket energi vid nedbrytningen, kroppen bränner därmed kalorier vid matsmältningen.

9. Mandlar

Trots att mandlar har ett högt kalorivärde är de fullpackade med eteriska fettsyror, som är bra för att öka ämnesomsättningen.

10. Havregryn

Havregryn är rikt på fettlösliga fibrer som kräver en hel del kalorier vid nedbrytning. Det minskar också kolesterol nivåer och risk för hjärtsjukdomar.

Källa Ingredientsinc.net, 2012