Välj en sida

The Food Marketing Expert har släppt en rapport som beskriver de viktigaste mattrenderna under 2015 och 2016. De baserar sig på de konsumentvärderingar som är rådande, och berättar vilka konsekvenser de får för livsmedelsindustrin.

Vi bjuder på en sammanfattning av en del av rapporten. Observera att trenderna inte är rangordnade. Dessutom kan en del av dem verka motstridiga, men nu är det så världen är beskaffad; vissa vill ha en sak, andra tycker att annat är viktigare.

 

1. Vad är historien bakom?

Vi vill veta vad vi äter. Det kan handla om att vi letar efter autencitet. Vi vill att maten ska komma någonstans ifrån och att den historien ska märkas. Idealiskt vet vi vem som fött upp djuret, slaktat, styckat och lagat till det. Vi nöjer oss alltså inte bara med att plocka en generisk fläskfilé från hyllan.

 

2. Frihet.

Vi vill ha tillgång till både söta och matiga godsaker överallt, hela tiden. Dessutom vill vi bara involvera oss själva till en viss gräns. Uppdelningen mellan de traditionella måltiderna flyter ihop – brunchtrenden var bara början. Apropå det pekas frukosten ut som en av de måltider som står inför de största förändringarna.

 

3. Informell njutning.

Det här beskriver en ny syn på lyx och kvalitet. Ett exempel är att det vardagliga blir snobbigt. Två konkreta fall är hamburgare och korv, som har utvecklats från att vara vardagsmat till något exklusivt och kvalitativt. Inom den här trenden ryms även att köttet tar rollen som hjälte.

 

4. Tillbaka till framtiden.

Klassiker återupptäcks eller återkommer i ny tappning. Intresset för långkok kan ses som ett utslag av denna trend. En intressant aspekt är ”kidult”, alltså vuxna som äter mat som från början mer sågs som något för barn. Lite av gastronomins motsvarighet till 45-åringar som klär sig som 15-åringar.

 

5. Enkelt och naturligt.

Den här trenden har gynnat oss i Norden. Enkla och fina upplägg kallas t o m ”scandi-simplicity” i rapporten. Här ligger såklart rawfood, men också att använda en naturlig smakpalett och stenålderskost. Det mest naturliga är givetvis det helt egenodlade. Och apropå det finns en subtrend som kallas ”demi-veg”; att skära ner kraftigt på köttet utan att bli helt vegetarian.

 

6. Må bra.

Här ligger exempelvis functional foods och olika typer av superbär, mirakelfrukter etc som med jämna mellanrum upptäcks. Samt jakten på ständigt nya dieter. En mer sansad aspekt är att unna sig, men ta mindre av det som är dåligt ur hälsosypunkt. Hellre ett glas gott vin än tre mediokra.

 

7. Mat som upplevelse.

Konsumenten vill ha en upplevelse, även i vardagen. Att enbart fylla hyllor med varor är svagare än någonsin. En intressant del är ”haute casual”, det vill säga att piffa upp vardagsrätter och göra dem mer spännande. I upplevelsen ligger också det som används vid måltiden men man inte äter; bestick, servetter, levande ljus med mera.

 

8. Mat med samvete.

Självklart handlar det om att äta så miljövänligt som möjligt, och då också ha koll på produktens hela avtryck på miljön: Visst, en ekologiskt odlad tomat, men hur långt har den transporterats? Fair trade ligger också inom den här trenden. Lite mer oväntat är att behandla maten med respekt. Att slänga mycket mat är inte OK enligt denna trend.

 

Infografik och mer, till exempel konkreta exempel och heta länder, hittar du här: http://www.thefoodmarketingexpert.co.uk/latest-news/food-trends-2015-2016