Välj en sida

Tord Karlsson, redaktör för ATL – Lantbrukets Affärstidning skriver i en ledare att livemedelsbranschen tjänar på ett proteinskifte. Bland annat belyser han det intressanta faktum att flera kött- och charkföretag är med på tåget, vilket kan verka paradoxalt. Men dessa medvetna företag har fattat vad det går ut på – ett skifte med mindre rött kött och mer fisk, fågel och grönt. Inte att vi alla ska bli veganer. Och då är det ju helt naturligt att utveckla kycklingbacon, korvar där grönt ersätter delar av köttet och så vidare.

I den rapport som Karlsson refererar till från undersöknings- och analysföretaget Macklean (mer om den här) ges tre exempel på hur livsmedelsföretag kan tjäna på proteinskiftet.

 

1: Tillväxt inom befintliga och nya produktkategorier

Proteinskiftet har redan gett oss många nya produkter; kött, vegetariskt och blandat. Det skapar dels möjlighet att erbjuda befintliga kunder ett bredare utbud, dels att nå nya kunder. Produkten Korvish från HK Scan är ett bra exempel.

– Det är de traditionella korvtillverkarna som är bäst på konsistens, smak och utseende när det gäller korv och kommer att vara det även när det handlar om nya typer av produkter, säger Magnus Därth, VD för kött och charkföretagen.

 

2: Förädling ökar lönsamheten

Traditionellt sett har varken gröna proteiner, som baljväxter och spannmål, eller vita proteiner, som kyckling, haft särskilt goda marginaler. Men i och med proteinskiftet finns ökad efterfrågan och betalningsvilja för alternativa proteiner, särskilt i förädlad form.

Ett exempel är den stora efterfrågan på proteinberikade versioner av kolhydratprodukter (proteinhydrater). Som ett svar på detta har Lantmännen utvecklat produkter som AXA Proteinhavregryn, AXA Proteinmüsli, Kungsörnen Bönpasta med mera.

 

3: Breddat varumärke genom veggo

I Tyskland finns flera bra exempel på hur kött- och charkföretag har använt sig av proteinskiftet. Låt oss ta två av dem: Weisenhof var tidigt på trenden. Idag har de ett brett sortiment vegetariska charkprodukter som säljs under samma varumärke som de klassiska köttprodukterna. Det vegetariska sortimentet står idag för 20 % av företagets omsättning. Konkurrenten Rügenwalder Mühle är inte långt efter: Målet är att 30 % av omsättningen ska komma från deras vegetariska sortiment redan 2019.

Vill man snabba på processen ännu mer och har en hyfsad plånbok kan man ju alltid köpa ett företag som ligger i framkant. Så här stod det i ett pressmeddelande från Orkla Foods Sverige (8:e maj 2015):

”Vegetariskt och veganskt är en spännande och snabbt växande marknad och förvärvet av Anamma Foods är en investering som ligger helt i linje med Orkla Foods Sveriges strategiska satsning på hälsa och hållbarhet.”

 

Så visst finns det goda affärer i proteinskiftet. För den som agerar nu, alltså.