Välj en sida

Att ranka dieter är inte det lättaste – vad som är rätt diet för någon som tränar på elitnivå, är inte nödvändigtvis samma som för en kontorsarbetare i medelåldern. Men det finns ändå grundprinciper att utgå ifrån.

U.S. News, en respekterad publikation inom sådan journalistik du har praktisk nytta av i vardagslivet, samlade därför en panel av hälsoexperter som fick betygssätta olika dieter.

För att komma högt på listan måste en diet vara praktisk (alltså inte alltför krånglig att följa), näringsriktigt (vi behöver fett, protein och kolhydrater till exempel) och effektiv för viktminskning samt förebygga diabetes och hjärt- kärlsjukdomar. Här är topp-tre-listan:

 

1: DASH-dieten: nyttigt utan krångel.

Förkortningen står för Dietary Approaches to Stop Hypertension (högt blodtryck). Den har även fått stöd av USA:s regering. Tanken bakom är att hälsosamma kostvanor är nyckeln till att sänka blodtrycket – och dessutom få ner vikten. Den bygger på att näringsämnen som kalium, kalcium, protein och fibrer är helt nödvändiga. En fördel är att den är ganska enkel att följa, du behöver inte detaljgranska varje måltid. Ät bara frukt, grönsaker, fullkorn, magert protein och mejeriprodukter. Avstå från kalori- och fettrika godsaker och rött kött. Om du dessutom minskar saltet, ser det riktigt bra ut.

 

2: Medelhavsdieten: bästa regionala dieten.

Målet är att försöka minska vikten, förbättra hälsan i hjärta och hjärna, förhindra cancer och förebygga diabetes. Idén föddes när man konstaterade att människor i medelhavsområdet får mindre hjärt/kärlsjukdomar och mindre cancer än amerikaner. Den inte särskilt överraskande anledningen är en aktiv livsstil i kombination med viktkontroll och en diet med mindre rött kött, socker och mättade fetter samt mer vegetabilier, nötter och andra nyttigheter. Läs mer om medelhavsdieten här: http://www.solinasverige.se/nyhetsarkiv/notter-haller-hjarnan-pigg/

 

3: Mind – håller hjärnan i trim.

Målet med Mind är att förhindra Alzheimers genom att äta sådant som är bra för hjärnan – och den dieten är också bra för hjärta och kärl. Och det visar sig att dieten – som är en hybrid mellan DASH och Medelhavsdiet fungerar bra även om man inte följer den slaviskt. Tonvikten ligger på att äta från tio typer av mat som är bra för hjärnan; grönsaker med blad, övriga grönsaker, nötter, bär, bönor, fullkorn, fisk, fågel, olivolja och vin. Däremot ska rött kött, smör och margarin, ostar, bakverk och godis samt stekt och friterat undvikas.

Hela US News lista med 38 dieter hittar du här. Välj en som passar dig, för det är trots allt så att den enda diet som funkar är den du följer.