Välj en sida

Att förpackningen påverkar smakupplevelsen är allmänt känt. Det har faktiskt gått så långt att flera stora livsmedelsföretag i USA anser smaktester mot konsument mer eller mindre meningslösa om testet inte genomförs så att testpanelen får produkten i den förpackning den är tänkt att säljas i. Även namnet på produkten påverkar smakupplevelsen – framför allt namn som beskriver smak.

Nu visar forskaren Fredrik Fernqvist vid SLU i sin avhandling att märkningar som signalerar förtroende – ekologiskt, ursprungsland, fair trade med mera – påverkar smakupplevelsen positivt. Det gäller särskilt de testpersoner som från början tycker att exempelvis ekologiskt är viktigt.

Om vi ska spetsa till det, så tycker alla att ekologiska tomater är godare, förutsatt att testpersonerna vet att tomaterna är ekologiska. Sedan tycker exempelvis medlemmar i Greenpeace eller Naturskyddsföreningen att de är ännu godare.

– Det är otroligt hur mycket vi människor kan påverkas av andra faktorer, som märkningar, som faktiskt inte förändrar den fysiska produkten på något sätt, menar Fredrik Fernqvist.

Andra saker som påverkar smakupplevelsen – även om den fysiska produkten inte ändras – är dukning, bestick, miljön och kanske viktigast av allt, vem vi väljer att äta maten tillsammans med.