Välj en sida

Livsmedelsbranschen blir allt mer innovationsintensiv. Att hitta nya, spännande smaker som uppskattas av konsumenterna blir samtidigt allt svårare. Idag räcker det inte alltid att spåra upp ett intressant regionalt kök, och introducera det för en ny kundkrets.

En väg till verklig innovation är att arbeta med food pairing. Bernard Lahousse gav en presentation i ämnet på kursen ”Flavour matching and flavour masking” som hölls på SIK i oktober.

Utgångspunkten är att ingredienser matchar när de har vissa nyckelaromer gemensamt. Vilket i sin tur innebär att det går att analysera kemiskt. Och det behöver inte handla om att ändra i ett recept, det kan också handla om att lära konsumenterna att konsumera produkten på ett nytt sätt eller i ett nytt sammanhang.

Ett exempel är AB Inbev som äger ölmärket Leffe. De ökade omsättningen med 25 % genom att positionera Leffe som en aperitif. Ett annat exempel på detta är hur likören Cointreau hittade nya kunder genom att kombinera drycken med ost, choklad och till och med kött. Det var också genom food pairing som Kraft hittade kombinationen mellan Philadelphia och mjölkchoklad.