Välj en sida

En sak inte alla tänker på i debatten om mat och kemi är att mat till stor del är kemi. Och fysik, om du inte bara lever på rawfood. Det finns 112 grundämnen och allt består av dem i olika kombinationer. Du som människa består till exempel framför allt av syre, väte och kol (vatten är en förening av syre och väte, och du är 70 % vatten).

Vissa av dessa ämnen har vi alla accepterat som nyttiga i maten, som järn. Det enklaste sättet att få i sig dagsbehovet av järn är att äta 45 gram blodpudding, är du mer sugen på entrecote får du trycka i dig 363 gram.

Andra är mer svårsmälta, åtminstone i intellektuell mening, som fosfor. Men fosfor är nödvändigt för att (tillsammans med kalcium) stärka skelett och tänder. Det är också viktigt för syra-bas balansen (basiskt är motsatsen till syra i kemin) samt för energiproduktion till alla kroppsfunktioner. Brist leder till urkalkning av skelettet vilket ökar risken för frakturer, sämre njurfunktion samt nerv- och muskelproblem. Det finns gott om fosfor i bland annat pumpafrön.

Vill du se en alldeles utmärkt guide över vilka livsmedel som ger vilken del av dagsbehovet finns den på https://www.apoteket.se/dagsbehovet.

Så kan du bekanta dig med den goda kemin.