Välj en sida

Christopher Slim är Executive Vice President Global Marketing på iFoodbag. Produkten är lika genialiskt enkel som Christophers titel är lång. Och som de flesta framgångsrika produkter svarar den mot ett praktiskt behov – att lösa kyltransporten vid hemkörning av livsmedel.

 

Många av er har kanske redan hört talas om den innovativa papperspåsen som isolerar kylda och frysta varor likt en fryslåda. En produkt som inte bara håller våra livsmedel härligt kalla utan också en produkt som håller på att bli en global sensation. Hur började denna framgångssaga egentligen undrar vi? Och kan den bli aktuell för annat än livsmedel?

Vi får ett samtal med Christopher Slim en sensommardag där hösten gör sig påmind om kyliga dagar. Passande, eftersom vi ska prata om en obruten kylkedja, en smart produkt och ett företag som vill göra skillnad för människan och världens stora matsvinn. Mat värd 1 000 miljarder dollar (!) kastas varje år. Till exempel kylvaror som blir dåliga för att kylkedjan inte fungerar. Därför är iFoodbag ett steg mot ett mer hållbart förhållningssätt genom att minska matsvinnet radikalt. Siffran gäller både stad och landsbygd, privatpersoner och företag.

 

”Och hur ska du lösa kyltransporten, då?”

iFoodbagDet hela började med att Karl Fallgren tröttnat på att vara livsmedelshandlare inom Vivo och 7-eleven. Så han sökte sig till KTH, kom in och utbildade sig där. Entreprenör som han är, hade han med sig en vision: En receptsite där man även kunde få maten hemlevererad. Detta var innan Linas Matkasse och liknande aktörer fanns. Men Karl stötte på patrull när han presenterade idén för olika företag och investerare. Största frågetecknet var hur han skulle lösa den kylda transporten. Att lösa det på traditionellt sätt blev allt för dyrt. Så idén som kunde blivit Kalles Matkasse föll. Istället föddes en ny idé: Han skulle ta fram en påse som höll kylan på produkterna intakt.

Eftersom Karl var vid KTH, hade han fantastiska resurser; högteknologiska laboratorier, tillgång till olika material för tester och – sist men inte minst – de allra bästa professorerna inom materiallära och materialteknik som bollplank. Han gjorde prototyp efter prototyp som alla testades på hans balkong. Vid ett tillfälle glömde Karl av sina påsar där på balkongen. Han var inte alls nöjd när han insåg sitt misstag. Men en av påsarna hade klarat sig. Det visade sig vara den game changer han hade väntat på. Företaget iFoodbag grundades 2013.

Christopher och Karl möttes ungefär här. Då var Christopher på Unilever och arbetade enligt Paul Polmans hållbarhetsvision; dubbla omsättningen men halvera den negativa påverkan på miljön.

– Vår drivkraft i iFoodbag är att hjälpa människan till en mer hållbar värld. Och att samtidigt göra goda affärer, säger Christopher.

Det innebär att de arbetar med tre affärsområden, där det sista inte är helt vanligt.

  • B2B – att förenkla och förbättra kylhanteringen för ICA, Coop, Axfood, Mathem, Mat.se och andra e-handelsföretag.
  • B2C – ett medvetet och mer hållbart val för ökad kvalitet på råvaror och läkemedel.
  • B2M (m för mankind) – minskad global problematik inom tex. matsvinn och svält för alla människor världen över och för kommande generationer.

 

Kylbilar genererar tusentals timmar av tomgångskörning varje dag

När en marknad växer, skapas det nya möjligheter att göra affärer även för de som inte är huvudaktörerna. Det sägs till exempel att de som verkligen tjänade pengar på guldruschen var de som sålde spadar. Eller bilindustrins alla underleverantörer. Samma gäller såklart e-handeln.

E-handeln med livsmedel i Sverige ligger idag på 2 – 3 % av branschens totala omsättning. Men den växer snabbt, något vi skrivit om tidigare. I Sydkorea ligger den på 13 – 14 %. Och utmaningen, vilket Karl som vi skrivit om, fick erfarenhet av när han ville lansera sin hemkörningstjänst är till stor del att säkerställa kylkedjan.

 

Att lösa det med traditionella metoder har sina baksidor

– Det finns e-handelsaktörer som har runt 800 – 900 kylbilar som varje dag står på tomgång i 1 – 1,5 timmar innan leveransrundan kan börja. Det tar så lång tid att kyla ner aggregatet, berättar Christopher. Sedan är det kanske 18 stopp per bil som varar i ca 8 minuter, och varje stopp bryter kylkedjan genom att dörren öppnas och stängs. E-handeln med mat behöver inte öka särskilt mycket för att kylbilarna ska bli en trång sektor. Det räcker med 10 %, så blir det ett problem.

Så en aktörs genomsnittliga tomgångskörningstid kan alltså pågå mellan 800 och 1350 timmar per dag. Snittet mellan de högre och de lägre siffrorna blir 1 075 timmar.

Kylbilar är alltså både kostsamt och inte miljövänligt. Så varför ser vi inte fler iFoodbags redan nu?

– Just nu finns en överkapacitet på kylbilar. Sedan är det är alltid en inställningsperiod hos kunden, att lägga om det logistiska systemet görs inte över en natt, men intresset är stort, både i Norden och internationellt.

 

EU-stöd och konkreta kunder

Ett tecken på det internationella intresset är EU-kommissionens bidrag på 1,7 miljoner euro från Horizon 2020, ett ramprogram för forskning och innovation. Ett tecken på det nationella intresset är att iFoodbag används i samarbetet mellan Mat.se och Volvo, där volvokunder kan få maten levererad direkt i bakluckan på sin bil, medan man är på jobbet.

– Vår idé, vårt team och timingen är tre orsaker till att vi fick det här bidraget. Det här ligger rätt i tiden då EU-kommissionen tycker att det är viktigt att jobba med att skapa en hållbar värld, vilket ligger helt i linje med vad vi försöker åstadkomma med våra flexibla förpackningar.

Med generation två jobbar iFoodbag vidare för att bärkassen ska vara mer kostnadseffektiv, att fler ska kunna ha råd att handla online, miljöaspekten och att minska såväl koldioxidutsläppen som matsvinnet.

Vid användandet av iFoodbag behövs alltså ingen kylbil, kylkedjan hålls intakt, tid sparas genom snabbare leverans till lägre kostnad. Det har också en annan effekt, enligt Christopher:

– I takt med säkrare kylkedjor kan vi minska tillsatserna i mat och äta renare produkter.

Behoven finns förresten inte bara inom livsmedelsindustrin. Det finns andra typer av företag som behöver hålla sina produkter kylda, till exempel inom medicinska transporter.

 

Så iFoodbag har alla förutsättningar att bli en succé.

 


Så fungerar iFoodbag

iFoodbag är gjort av ett nytt kompositmaterial. Det är helt lufttätt och ser till att ingen kondens når produkterna (de blir alltså inte fuktiga från ”insidan”). Påsen är helt återvinningsbar och består av papper och lite plast i återförslutningsdelen. Tester från det oberoende testinstitutet Innventia visar att fibrerna är oerhört rena efter återvinningsprocessen, även den lilla plasten. Påsen går att återanvända tills det går hål, normalt ca 3-5 gånger innan den kasseras och återvinns.