Välj en sida

En aspekt som driver handeln med mat på nätet är innovation. Nya tjänster, appar och servicelösningar bidrar starkt till utvecklingen. Ett exempel är samarbetet mellan Volvo och mat.se.

Just nu testar företagen den nya tjänsten Volvo In-car Delivery i Göteborg. Så här fungerar det: Du beställer varorna på nätet. Budet har en digital nyckel till bakluckan på din Volvo och ställer in varorna. När de levererats får du ett meddelande, via sms. Och det är bara att köra hem.

Men hur blir det med kyl- och frysvarorna då? Jodå, det har man också tänkt på. En nyutvecklad fryskasse från det svenska bolaget Ifoodbag håller livsmedel frysta i upp till 24 timmar. Så det är inga problem om du jobbar över.

– Det är också positivt ur ett hållbarhetsperspektiv då vi kommer att köra ännu kortare sträckor mellan leveranserna, säger Måns Danielson, vd på mat.se.

Volvo In-car Delivery erbjuds i sitt första skede till förare i Göteborgsområdet som prenumererar på Volvo On Call, men den kommer senare att erbjudas i övriga Sverige och andra länder.

Detta är ett exempel på innovation som driver e-handel med mat. Och den handeln ökar hela tiden. D-food index följer löpande utvecklingen av livsmedelsförsäljning över nätet. Den senaste rapporten visar att den totala försäljningen ökade med 35 % under tredje kvartalet 2015, jämfört med samma period 2014. Det som ökar snabbast är lösplock med 46 %, jämfört med middagslösningarnas 22 %. Under de tre första kvartalen 2015 ökade middagslösningar med 27 % och lösplock med 56 %. Den totala ökningen var 41 %. Så tredje kvartalet hade alltså en långsammare utveckling än de tre första kvartalen. Å andra sidan innehåller tredje kvartalet två semestermånader, juli och augusti.

Nu sker i och för sig ökningen från en låg nivå, något Jonas Ogvall, VD på Svensk Digital Handel håller med om. Men det finns å andra sidan ingen anledning att utvecklingen ska stanna upp:

– Den digitala mathandeln drivs av bekvämlighet och tidsbesparing. Dessutom får allt fler kunder ute i landet möjlighet att handla mat på nätet. Detta driver försäljningen ytterligare, säger Jonas Ogvall i en kommentar.

Han tillägger att det även kommer nya tekniska lösningar, som gör den digitala mathandeln mer attraktiv och tillgänglig.