Välj en sida

Vi har i en tidigare artikel tagit upp det ökade intresset för insekter som mat. Än så länge är det dock inte tillåtet att sälja insekter som livsmedel i Sverige. Nyligen kom en riskvärdering från EU-kommissionen, EFSA-rapporten, och den klassar insekter som novel food, och de får inte säljas som livsmedel. Men på sikt kommer det sannolikt att ändras, FDA har godkänt syrsmjöl förutsatt att det behandlas på vissa sätt.

 

Därför är det stopp (just nu).

Sakargumenten för insekter på middagsbordet – miljö, näring, ekonomi med mera – talar ändå för att ett godkännande ligger i korten. Åtminstone för vissa arter uppfödda och behandlade på vissa sätt. EU-kommissionens invändningar handlar bland annat om risken för allergener (är du allergisk mot skaldjur är du förmodligen allergisk mot gräshoppor, skalen innehåller kitin i båda fallen), naturliga och onaturliga gifter samt allmän hygien. Men det är lösbart.

 

En kommunikativ utmaning.

När (och om) beslutet att godkänna insekter som mat i olika former är taget ligger problemet i att få oss i Norden att acceptera idén med insektsmat på ett känslomässigt plan. Att faktiskt tycka att mask på pizzan eller gräshoppor till middagsbordet inte bara är utan även känns helt okej.

Nu har andra ingredienser och råvaror gjort samma resa: Svamp, rysk kaviar och hummer är alla exempel på mat som färdats från antingen mer eller mindre oätlig eller åtminstone fattigmansmat till en självklart accepterad plats på matbordet. Och det pågår en hel del intressanta projekt med att försöka få oss att äta insekter. Som den danska stjärnkrogen Noma, vilken har serverat dessert med myrkräm till gillande kroggäster.

Entreprenören som lyckats.
Företaget Qvicket, som drivs av Josefin Strömstedt, säljer inte hela syrsor, utan mjöl av malda syrsor som kan användas som ingrediens. Nu har verksamheten gått i stå (i alla fall i Sverige gissar vi, leverantören är godkänd av FDA) på grund av EU-kommissionens beslut, men den bjuder på intressanta erfarenheter.

Den viktigaste är att det är mycket lättare att ta till sig en taco där proteinet kommer från syrsor istället för kor, än det är att äta hela syrsor. Åtminstone om vi håller oss till normalkonsumenten och inte utpräglade foodies.

Mottagandet av företagets produkter har varit över förväntan. Något Josefin vill trycka på är hur produkten presenteras:

–      Det handlar också mycket om att arbeta med bilder. När det skrivs om att äta syrsor bildsätts det ofta med en stor insekt, vilket inte är så aptitligt. Det kan jämföras med hur fläsk framställs. Då visas gärna inte en bild på en slaktad gris.

 

Forskning – så säljer du insekter.

Josefin och andra entreprenörernas erfarenheter stöds för övrigt av forskningen. I en av presentationerna på Livsmedelsdagarna förra året visades en konsumentundersökning från Leatherhead Food Research. De frågade konsumenter i vilken form de kunde tänka sig att äta insekter. Eftersom man kunde ger mer än ett svar blir summan av svaren över 100 %.

1.      Proteinrikt mjöl för bakning, 39 %.

2.    Rostande som ett karamelliserat, nyttigt snack, 32 %.

3.    Burgare med lite fett och mycket protein, 29 %.

4.    Chips med lite fett, 25 %.

5.    Delikatesschoklad, 19 %.

6.    Milkshake med hög proteinhalt, 13 %.

7.     Proteinrik kaktopping, 12 %.

Det är värt att notera att 46 % inte kunde tänka sig att äta insekter i någon form. Men med tanke på hur nytt det är, och den låga status insekter har i vår kultur är siffran faktiskt förvånansvärt låg. En majoritet (54 %) kan alltså tänka sig att äta insekter i någon form.

Lägg också märke till att även om fem av sju svar innebär att insekterna processats på något sätt (mjöl, shake, färs etc.) är det ändå två av fem som innebär att man äter en insekt och är tydligt medveten om det.

Det är inte långsökt att – ur ett marknadsföringsperspektiv – tänka sig att hela insekter i olika former redan nu kan marknadsföras som delikatesser eller spännande nyheter till inbitna foodies och andra early adpoters. Deras smak kommer sedan att smitta av sig på en bredare publik.

Ungefär som pulled pork började som en kult bland hipsters, men idag kan köpas grytfärdig i matbutiken. Vill du snabbt nå ut till en bredare publik är det dock snarare processade insekter som gäller.

Sedan ska man komma ihåg att i början fanns Absolut Vodka bara på en krog i New York. Men den var å andra sidan Studio 54.

 

Länkar: EFSA-rapporten:

Evira.fi

(http://www.livsmedelsverket.se/globalassets/produktion-handel-kontroll/produktion-livsmedel/nya-livsmedel/2015.10.08-efsa-risk-profile-related-to-production-and-consumption-of-insects-as-food-and-feed.pdf?_t_id=1B2M2Y8AsgTpgAmY7PhCfg%3d%3d&_t_q=insekter&_t_tags=language%3asv%2csiteid%3a67f9c486-281d-4765-ba72-ba3914739e3b&_t_ip=83.218.68.162&_t_hit.id=Livs_Common_Model_MediaTypes_DocumentFile/_8ee3af17-195d-4dc0-acef-cc417f34c55a&_t_hit.pos=1)

http://livsmedel.se/media/3363/virpi-varjonen-insekter-en-fluga.pdf

http://www.food-supply.se/article/view/217603/hon_vill_fa_dig_att_ata_syrsor?ref=newsletter#.Vp4VRTbzPmR