Välj en sida

För att livsmedelsindustrin ska fortsätta utvecklas, krävs det alltmer korsbefruktning mellan akademi, industri och gastronomi. Charles Michel är Chef-in-residence vid Crossmodal Research Laboratory, Department of Experimental Psychology, University of Oxford.

I ett av sina forskningsprojekt tog Charles Michels team hjälp av Vassily Kandinsky, en av den moderna konstens skapare och förgrundsgestalter och en av de första att arbeta helt abstrakt. Kandinsky var även en ledande teoretiker inom konst. Bland annat arbetade han ut teorier kring hur färger och geometriska figurer påverkar oss (cirkeln är lugnande, till exempel).

Åter till Michel och hans forskningskamrater. De bestämde sig för att testa om Kandinsky hade något att lära modern gastronomi. Så här genomfördes testet:

Tre grupper serverades en salladsmåltid. I den första blandades ingredienserna på traditionellt vis utan någon särskild tanke bakom. I den andra serverades det snyggt upplagt, som på en bättre restaurang. I den tredje arrangerades ingredienser för att likna en av Kandinskys målningar.

Det visade sig att deltagarna förväntade sig att Kandinskys tallrik var godast innan måltiden och tyckte den smakat godast efter att de ätit. Mellan den traditionella och restaurangupplägget märktes ingen större skillnad.

Men det verkligt intressanta kom när testpersonerna fick frågan vad de kunde tänka sig att betala för salladen: De som ätit Kandinskys sallad var beredda att betala dubbelt så mycket som de andra.

Så för dig som arbetar med livsmedel är det kanske dags att börja studera Kandinsky.

 

Läs mer om studien här: flavourjournal.com