Välj en sida

Rita Lesiamito är ny Key Account Manager på Nordfalks i Norge. Med sig i bagaget har hon bland annat stor erfarenhet från drycker, chark och kött samt att driva Bed & Breakfast i Mombasa, Kenya.

– Nordfalks är ett internationellt smaksättningsföretag som hjälper kunderna att utveckla sina produkter; chark, färdigmat, snacks, såser, soppor, drycker och hälsoprodukter, säger Nordfalks vd Lennart Ahrné i en kommentar.

Det märks på företagets strategiska rekryteringar. Vi har tidigare presenterat Susanne Rask, utvecklingschefen som arbetat mycket med såser, soppor och hälsoprodukter.

 

Mellan Lørenskog och Mombasa

Som alla medarbetare på Nordfalks har Rita Lesiamito både passion för och ett kunnande inom mat och dryck, både privat och yrkesmässigt. En passion som fått näring av hennes internationella erfarenheter: Rita bor i Lørenskog, ungefär en kvarts bilväg öster om Oslo, men hon har också en bas strax utanför Mombasa i Kenya.

– Jag har bott och arbetat i Kenya från och till de senaste 12 åren, berättar Rita. Idag driver jag tillsammans med min kenyanska man ett Bed & Breakfast strax utanför Mombasa.

Kenya erbjuder ett mycket rikt utbud av smaker och kryddor. Här möter det afrikanska det asiatiska i en spännande mix: De första kinesiska sjöfararna nådde Östafrika (Etiopien, för att vara exakt) redan på 200-talet efter Kristus. Handeln fortsatte fram till 1500-talet, och då hade även en livlig kryddhandel med Indien etablerats. Denna rikedom syns än idag på de lokala kryddmarknaderna som Rita älskar att besöka.

– Vi har ofta långa grillkvällar i Mombasa, med mycket matprat. Eftersom många av våra gäster kommer från Sydeuropa blir det naturligt ett fusion-tema på kvällarna.

 

Trenden är global och lokal – samtidigt

De här influenserna har Rita tagit med sig hem till Norge; när hon bjuder vänner på mat – vilket hon gör ofta och gärna – blir det internationellt på menyn. Internationell fusion är också den ena sidan av dagens mattrender. Den andra är lokalt och närproducerat.

– Idag är människor allt mer intresserade av det traditionella och det närproducerade. Dels beroende på miljödebatten, men också för att det finns mycket att återupptäcka på hemmaplan. Samtidigt blir världen mindre; människor reser mer, längre och oftare, säger Rita.

Dagens mattrend är alltså dubbel och i viss mån självmotsägande: Ökade krav på nyheter och influenser från hela världen och ökade krav på att råvaror och ingredienser är lokala eller närproducerade. Detta menar Rita att ett modernt smaksättningsföretag som Nordfalks måste förhålla sig till.

 

Coca-Cola, snaps och juice

Rita började sin bana med att studera livsmedelsteknologi och lite ekonomi. Därefter fortsatte hon i dryckesbranschen, bland annat för Coca-Cola, Ringnes (öl) och senare Arcus AS (Norges största producent av vin och sprit). Hon har även arbetat inom köttindustrin, både chark och styckning. Under sin tid på Finsbråten A/S hade hon mycket kontakt med leverantörer, till exempel av kryddor och smaker. Närmast kommer Rita från Tine A/S där hon arbetade med inköp av råmjölk och juicekoncentrat.

Hur ser då Rita på sitt nya arbete som Key Account Manager på Nordfalks?

– Jag har suttit mycket på andra sidan bordet och fört diskussioner om kvalitet, smak och möjligheter med leverantörer. Jag kan bidra med tidigare erfarenheter, komma med nya idéer och argument.

 

Skidor på fjället och afrikanska rytmer

Vad gör då Rita när hon inte arbetar eller ägnar sig åt mat?

– Jag brukar säga att den största hobbyn är att vara mamma åt mina två söner på nio och elva år. Jag älskar den rollen!

Ritas blandning av det lokala och det internationella stannar inte vid matbordet: Dels ägnar hon sig åt det mest traditionellt norska man kan tänka sig, längdskidåkning på fjället, dels åt dans och musik i form av afrolatinsk salsa, gladjazz, afrikanska och norska rytmer samt hiphop (här kan man spåra en influens från sönerna). Hon tycker också om konst, framför allt starka färger.

– Jag tycker att livet ska levas just i starka färger, avslutar Rita.

Och det gäller både på matbordet och i livet i stort.