Välj en sida

Forskare vid University of Georgia, testade extrakt från 24 vanliga örter och kryddor. Utöver att hitta höga halter av antioxidantrika föreningar, fenoler, så kunde de visa ett direkt samband mellan fenolinnehåll och förmåga att blockera bildandet av föreningar som bidrar till skador som orsakas av diabetes och åldrande.

– Eftersom örter och kryddor har ett mycket lågt kaloriinnehåll och är relativt billigt, är de ett utmärkt sätt att få i sig antioxidanter som ger anti-inflammatorisk effekt i kosten, säger forskningsledaren James Hargrove, docent i livsmedel och näring vid University of Georgia.

Hargrove säger att när blodsockerhalten är hög, startar en process där sockret binds till protein och bildar AGE föreningar (avancerade glucosylerade restprodukter). Dessa föreningar angriper immunförsvaret, som resulterar i inflammation och skadad vävnad. AGE-föreningar ökar risken för kroniska sjukdomar och bidrar till snabbare åldrande. Forskarna fann ett starkt och direkt samband mellan fenolinnehållet i örter och kryddor och deras förmåga att hämma bildningen av AGE föreningar. Kryddor som kryddnejlika och kanel hade fenolnivåer som var 30 procent respektive 18 procent, medan örter som oregano och salvia hade åtta respektive sex procent fenolinnehåll. Som jämförelse innehåller blåbär – som är allmänt känd för sina antioxidantegenskaper – ungefär fem procent fenol. Fenolnivåerna avser torr substans.

Olika fenoler absorberas olika av kroppen och har olika verkningsmekanismer, så det är troligt att en mängd olika kryddor kan ge maximal nytta. Bara genom att använda olika örter och kryddor i matlagningen skulle man kunna dubbla eller tredubbla det medicinska värdet på måltiden utan att öka kaloriinnehållet.
Genom att ha kontroll på sitt blodsocker kan man också minska risken för hjärtskador associerade med diabetes och åldrande. Högt blodsocker ökar risken för hjärtsjukdomar delvis på grund av AGE-föreningar i blodet och i blodkärlen. AGE föreningar förvärrar åderförkalkningen.

Kanel sänker blodsockret genom att verka på flera olika nivåer: Magsäckstömningen saktas ner för att minska det kraftigt höjda blodsockret efter måltiden och därmed förbättras insulinkänsligheten. Kanel ökar också antioxidantförsvaret.

Källa: University of Georgia