Välj en sida

Solinas filosofi RE…Thinking food utgår från insikter om dagens (och morgondagens) livsmedelsindustri och konsumenter. Re…Thinking Food vilar på sju pelare. Sju faktorer som driver kunderna; Clean & Clear Label, Natural, Healthy, Veggie, Convenience, Savings och Pleasure.  Hör gärna av dig till contact@solina-group Going Here.se om du vill veta mer.

 

1: Clean & Clear label – renare och rakare etiketter.

Clean Label innebär för oss att vi stödjer våra kunders arbete med att få bort e-nummer. Antingen helt och hållet, eller se till att de blir så få som möjligt.

Clear Label innebär att Solina hjälper sina kunder att utveckla produkter med enkla, för konsumenten lättförståeliga, etiketter och ingrediensförteckningar.

 

2: Naturligt och autentiskt.

Naturligt är såklart motsatsen till artificiellt. Det kan handla om att återuppliva traditionella processer men också om att totalt undvika e-nummer och artificiella smaker. Autentiskt syftar på lokalproducerat (vilket ökar konsumentens kontroll), bra användande av naturresurser, i säsongsmässigt och miljömedvetet.

 

3: Vegetariskt – eller nästan i alla fall.

Vegetarianer är en växande del av konsumenterna i västvärlden. Men dessutom vill de som äter kött äta mer vegetariskt (flextariner). De vanligaste anledningarna att välja att bli någon form av vegetarian är hälsa, hållbarhet, miljö och djurhållningsfrågor. Alternativa proteinkällor och djurvänliga lösningar (för flextarianer) är lösningar Solina tagit fram.

 

4: Hälsosamt – mindre socker och salt samt rätt fett.

Bakgrunden är såklart debatten om osund livsstil i allmänhet och fetmaepidemin i synnerhet, vilket gör att konsumenterna efterfrågar hälsosammare produkter. Viktiga delar av lösningen är mindre mättade fetter, fritt från gluten, vete eller mejeriprodukter, lägre salthalt och nya sätt att söta.

 

5: Bekvämlighet – även när vi lagar mat själva.

När vi lagar egen mat vill vi ha hjälp med både ingredienser (som kryddblandningar) och recept eller inspiration. Snacks drivs bland annat av att den traditionella måltiden är på nedgång. Och av det ökade antalet ensamhushåll.

 

6: Besparingar – goda affärer för våra kunder.

Det handlar inte bara om lägsta pris. Det handlar lika mycket om att se till att Solinas kunder får ut mesta möjliga av sina råvaror, och att hjälpa kunden att ta fram kvalitativa produkter det går att ta betalt för. Indirekt är även den här punkten konsumentdriven; konsumenten är inte villig att betala vad som helst för de andra punkterna.

 

7: Njutning – sist men absolut inte minst.

Kraven på spännande, goda rätter som överraskar konsumenten på ett positivt sätt ökar hela tiden. Dagens konsumenter är beresta och djärva nog att prova nytt på egen hand. De är inte främmande för nya kryddor, rätter och smakupplevelser.

 

En längre artikel om Re…Thinking Food hittar du här.