Välj en sida

Som bekant samarbetar Solina med Skåne Kulinar, det internationellt framgångsrika kocklandslaget. Och det är just ett samarbete, inte bara ren sponsring.

Till exempel hade lagkaptenen Tomas Gustavsson en ledande roll vid fotograferingen av Solina Swedens första annonser under det nya namnet.

Enligt Daniel Molin, som varit ansvarig hos Solina för att ta fram kampanjen, var målet att tydligt ta positionen som experter på smak och mat. Och då måste det se gott och inspirerande ut.

– Det går inte att bara säga att man är duktig. Det måste synas också, säger Lisbeth Christensson, projektledare på Solinas reklambyrå. Kruxet är att det inte är helt lätt att få mat vacker på bild. I det arbetet var Tomas en ovärderlig hjälp i att arrangera och lägga upp inför fotograferingen.

– Vi är väldigt nöjda. Annonserna har blivit uppskattade både internt hos oss och hos kunderna, vilket såklart är viktigast, säger Daniel Molin.

Men just nu är Tomas mitt i arbetet med att vara lagledare för Skåne Kulinar.

Hur är det att vara lagledare för ett ledande kocklag?

– En stor ära och enormt roligt uppdrag tycker jag. Det är många ambitiösa och duktiga kockar som är med i laget så det gäller att prestera på topp.

Hur går det med förberedelserna? Sitter allt eller finslipar ni fortfarande detaljer?

– Allt går enligt plan. Under förra träningen hade vi Gert Klötzke på besök. Han gav oss väldigt många bra saker att tänka på. Det är det vi tränar på och kommer att fortsätta med ända fram till OS.

Hur är stämningen i laget?

– Väldigt bra! Idet är såklart många olika viljor, men det är bara bra. Vi utmanar varandra och tvingas prestera på topp.

Vilka är dina och lagets förväntningar?

– Finns bara en sak… GULD!

Hur kommer det sig att du är lagledare?

– Den frågan skall du egentligen inte fråga mig. Men jag tror de valde mig för att jag har ett bra ledarskap och är bra på att lyfta folk runt om kring mig.

Vilka är dina uppgifter som lagledare nu och närmare inpå tävlingen?

– Att hålla ihop laget, se till att förutsättningarna är de bästa och att alla presterar på topp när det väl gäller.

När presenteras ”bordet” och vad har konkurrenterna att vänta sig?

– Den 9 oktober, en vecka innan vi åket till Tyskland för att tävla. De kan förvänta sig något nytt och unikt av vårt bord.

Om ni vinner, hur ser nästa år ut då?

– Vågar inte ens tänka på det, men ett år fullt av glädje.