Välj en sida

Ska man lyckas i sociala medier handlar det om att faktiskt komma med något nytt och kul. Formeln är: Gör något verkligt nytt. Berätta om det. Vi har tittat närmare på Googles matrelaterade sökstatistik för 2015.

Förstaplatsen innehar ”semmelwrap”, skapad av Mattias Ljungberg på Tössebageriet i Stockholm. På tredje plats kommer ”vulkanpizza”, skapad av Kifa Algaf på Nya Gul & Blå pizzeria i Piteå. Mellan dessa, på andra plats, finns den något nyttigare chiapuddingen.

Men hur ser det då ut i det så kallade verkliga livet? Vi har tittat närmare på Jordbruksverkets statistik. När det gäller import och export är det så att importen ökar snabbare än exporten; Matlandet Sverige har alltså inte slagit igenom fullt ut på det här området. Å andra sidan ska man ha klart för sig att statistiken är i vikt, inte i värde.

När det gäller debatten om vårt ökade köttätande – aktuellt ur miljöperspektiv – glömmer vi ofta att vi även äter mer fågel, rotfrukter, grönsaker och frukt. Så den ökade köttkonsumtionen är förvisso en del av sanningen, men inte hela sanningen.

 

Källor
Sveriges Officiella Statistik – Statistiska Meddelanden (JO 44 SM 1501).

https://www.google.com/trends/topcharts