Välj en sida

Vi har tidigare presenterat Peter Andersson, nytillträdd flavour specialist på utvecklingsavdelningen med särskild inriktning mot snacks. Nyligen var han på Solina Gruops huvudkontor i Frankrike tillsammans med utvecklingschef Susanne Rask för att delta i ett möte om framtidens snacks. Aktuellt, dels med tanke på att snacks växer och utvecklas hela tiden, dels med tanke på att Solina Group – inklusive Solina Sverige – kommer att delta på Snackex i Wien 21 – 22 juni.

Vad var det då som diskuterades på det internationella mötet?

– Det stora och viktigaste ämnet för dagen var hur vi definierar smaker på snacks, berättar Peter Andersson. Det handlar om att nå bortom det uppenbara, som gräddfil och gräslök eller chilinötter för att kunna prata mer på kategorinivå.

Att finna rätt smakprofil till respektive målgrupp är nämligen inte alldeles enkelt: Snackkonsumenterna är polariserade – det som passar någon tycker en annan inte alls om.

– Vårt jobb med att stödja producenterna med just-intime-lösningar är i fokus. Den samlade europeiska kompetensen i företaget kommer bli en stor kraft när Solina nu äntrar scenen på allvar.

 

Fem kategorier av smaker

För att börja strukturera arbetet talar vi bland annat om maskulina och feminina smaker. Det är nu inte ett smygpatriarkalt resonemang från Solinas sida, utan det visar sig att (generellt sett, givetvis) finns det smaker som uppskattas mer av män, medan andra uppskattas mer av kvinnor.

  • Maskulina är tyngre smaker. De görs på baser som är fullfriterade, olika smaker av kött med mera. Smaker som gärna sväljs tillsammans med lördagsölen.
  • Feminina smaker är lättare baser som kan vara expanderade med het luft. Det är nyansrika smaker, till exempel citrustoner eller ingefära, som lämnar en fräsch känsla i munnen.

Resultatet av arbetet kommer att presenteras på Snackex i form av fem kategorier av smaker:

  • Pleasure – ganska traditionella, maskulina och kraftiga smaker.
  • Healthy – delikat och nyansrik karaktär, feminina smaker.
  • Natural – rena och klara smaker med fokus på fruktighet och kryddighet.
  • Convience – what I want when I want, mer kompletta smakupplevelser som erbjuder mättnadskänsla och bekvämlighet mitt i steget.
  • Sustainability – gröna friska smaker; balanserade för att harmoniera med att bruka och återinvestera i jorden vi lever på.

– Det ska bli väldigt spännande att guida våra kunder på resan till framtidens snacks. Börja gärna med att hälsa på oss på Snackex, avslutar Peter Andersson.