Välj en sida

Innovation Group arbetar med innovation och framtidsstudier hos J. Walter Thompson Intelligence som ingår i en av världens största kommunikations- och reklamkoncerner. Nyligen släppte Innovation Group en ny rapport där de viktigaste trenderna inom mat och dryck tas upp.

En av dem är att tekniken förändrar hur vi äter. Dels använder vi appar och smarta tjänster för att hålla koll på vår diet, men nu kommer nästa generations appar för hemlevererad mat. Och enligt undersökningen – utförd i Storbritannien – är de stora förlorarna traditionell take-away som fish & chips och kinesiskt.

Framför allt millennium-generationen vill ha fler alternativ; unika menyer, personliga menyer, vegan och allt annat man kan tänka sig. Och precis som när det gäller det mesta andra kräver den här generationen transparens vad gäller råvaror, etik, tillagningsteknik och mycket annat. Slentrianringa efter pizza är på väg ut.

Men de traditionella företag som jobbar på kan hålla ställningarna: När Taco Bell lanserade sin nya app visade det sig att beställningarna via appen var 20 % större än normalbeställningen. Anledningen var helt enkelt att kunderna beställde mer extra tillbehör; gräddfil, extra ost, jalapenos med mera.

– Appens största fördel är att den visar upp hela menyn, säger Tressie Lieberman, senior chef för digital upplevelse och socialt engagemang på Taco Bell.

Vilket innebär att extrabeställningar och möjligheter som drunknade i restaurangmiljön nu når fram till kunden.