Välj en sida

Att vi har en grön, vegetarisk trend har väl inte undgått någon. Till exempel är i stort sett samtliga så kallade ”superfoods” gröna; avokado, grönkål, gurkmeja, blåbär, kefir, mandel, blomkål, kokosnöt, linfrö, vattenmelon och bulgur. Dessutom – inspirerade av Japan – tittar vi även på havets grönsaker, som tång och alger.

Men den gröna trenden är även stark i Tyskland, ett land som kulturellt påminner en hel del om oss. Och veggotrenden gäller även här – landets matkultur är stadd i snabb förändring.

Låt oss börja med att besöka företaget GreenGuru. De börjar redan tidigt på morgonen förebereda luncher som sedan ska leveras till upptagna kontorsarbetare i innerstaden. Och nej, de levererar inte bratwurst med surkål – utan hälsosamma sallader.

– Idag förväntar sig folk att allt ska vara snabbt och enkelt, samtidigt som det ska vara hälsosamt, säger Dimitrios Ploutarchos, grundare av GreenGuru. Det gäller särskilt när folk har bråttom, som vid lunchtid.
Att de är på rätt spår visar sig av undersökningar som visar att två av tre tyskar tycker det är viktigt att äta hälsosamt. De ligger också i linje med en annan trend – att maten ska vara estetisk. Förutom att vara hälsosam, är deras sallader vackert upplagda. Inte minst viktigt när både hemlagad och hemlevererad mat fotograferas och delas på Facebook och Instagram.

Det visar sig också i de tyska stormarknaderna. Efterfrågan på hälsosamma juicer och smoothies ökar snabbt. Det är också allt viktigare med begrepp som färska och organiskt. Traditionell färdigmat på burk eller fryst stagnerar.

Om vi flyttar oss från den Dimitros start-up till den gobala jätten Nestlé, så håller de på att utveckla måltidslösningar som baserar sig på individens DNA och medicinska historia. Alltså en skräddarsydd diet för bättre hälsa.

Béatrice Guillaume-Grabisch är CEO för Nestlé Germany:

– Det finns ingen diet som fungerar för alla. Personlig diet betyder att vad du bör äta beror på ålder, kön, kroppstyp och ett antal andra parametrar.
Att äta skräddarsydd mat kommer definitivt att bli verklighet när 3D-printers för mat blir verklighet, något som faktiskt är på teststadiet i just Tyskland.

Många företag går också ut med hälsoråd på nätet. I gengäld kan de genom analys av besöken ta reda på vem som äter vad. Än så länge är statistiken ungefärlig, som att genomsnittstysken äter 60 kg kött om året. Men precis som i Sverige äter man allt mer vegetariskt – en av 100 har gått hela vägen och blivit vegan. Och det ökar snabbt.

Fabian Steinecker på kedjan Veganz (det är i sig talande att veganismen håller för en butikskedja):

– Just nu har vi en boom. Siffrorna kommer säkert att stabilisera sig, men med tanke på att allt fler människor vill öka andelen vegetariskt, kommer vi att öka.
Så hur går det då för den traditionelle tyske slaktaren? Inte minst nu när det kommer allt fler produkter som sänker insteget för att gå till vegetariskt, som veganska biffar, bacon med mera.

De säger att vegetarianer och veganer fortfarande är en liten minoritet, och att det alltid kommer att finnas efterfrågan på kött.

Norbert Knop driver charkbutik i en Saluhall:

– Det vi märker är att våra kunder köper mindre mängd kött, men högre kvalitet.
Tillbaka till GreenGuru. De ser till att slänga så lite som möjligt. Och några som hjälper dem att lösa det är en annan start-up, Rescue. Det är en onlineplattform där du kan köpa mat från restauranger och kaféer som normalt hade slängts – som till exempel en överbliven sallad från GreenGuru. Självklart får du en bra rabatt.

Det är värt att notera att socialt och ekologiskt ansvar även betonas av internationellt ledande kockstjärnor som Ben Shewry (Attica), Joan Roca (El Celler de Can Roca) och Massimo Bottura (Osteria Franscescana).

Så Tyskland rider alltså på den gröna vågen och räds inte nyheter. Återstår att se om de kan ta till sig det senaste från Sverige, bryggeriet S:t Eriks elektriska ölglas. Det sänder ut en svag ström som stimulerar smaklökarna. Självklart kan styrkan på strömmen – och därmed smaken på ölet – regleras.

Kanske något för nästa oktoberfest.