Välj en sida

Den 21 – 24 september är det dags för World Food Travel Summit i Göteborg. Tema denna gång är den nya vågen inom matturism. Med det menas att konsumenterna i allmänhet och turisterna i synnerhet är allt mer intresserade av mat.

Trenden syns bland annat i att vissa restauranger, som till exempel Noma i Köpenhamn, själva blir resmål i sin egen rätt. Konsumenterna är också alltmer medvetna om vad de äter; ekologiskt, etiskt och närproducerat är viktiga argument.

Mötet äger rum vartannat år (förra gången gästades Halifax, Kanada), och har som målsättning att skapa ett forum för dialog och erfarenhetsutbyte inom matturism. Det vänder sig till yrkesverksamma inom mat, dryck, resor och boende och väntas dra cirka 500 deltagare till Clarion Hotel Post.

World Food Travel Summit i Göteborg arrangeras av VisitSweden, Göteborg & Co och Västsvenska turistrådet tillsammans med World Food Travel Organization.

– Ett stort steg för matlandet Sverige, menar Ami Hovstadius, ansvarig för Sverige – det nya matlandet på VisitSweden, och fortsätter:

– Svensk mat är het och vår matkultur sprids just nu i medier över hela världen. Att Sverige får stå värd för en världskongress om matturism är en stor ära.

Läs mer: www.worldfoodtravelsummit.com